Høskletten

Høskletten ligger i Høsenfjellet, fjellområdet som ligger mellom Glomdalen på strekningen Røros -Os og Nørdalen.

Høskletten ligger vest i Høsenfjellet og Os Turforenings trimkasse er plassert på toppen med best utsikt lengst ut mot Nørdalen. Denne toppen ligge på ca. 995 moh mens den høyeste toppen på Høskletten ligger ca 500 meter lenger nordøst på kote ca. 1015 moh. og er merket med et gammelt trigonometrisk punkt på toppen.

Turen til Høskletten kan du starte på flere steder, for eksempel ved å gå opp til Høsenfjellhytta, videre til Sundhøgda og videre innover fjellet. Den første toppen du kommer til ved å fortsette østover ca. 1,5 kilometer er Høskletten.

Den enkleste veien til toppen av Høskletten og som Os Turforening anbefaler er å parkere bilen ved parkeringsplassen ved naturstien i Nørdalen / Langtjønna og følger veien mot Tjønnvollen eller veien mot Klettvollen. Turen opp med hurtig gange tar ca. 40 minutter, rolig fart ca. 1,30 time.

Vi anbefaler at du starter mot Tjønnvollen først og tar veien fra Klettvollen ned. Da får du en fin
rundtur og veier og stier er da enkle å finne.

Fra parkeringsplassen går du rett nord og oppover mot Tjønnvollen. Langs veien passerer du noen
andre setervoller. Du får også et glimt av Høskletten.

Ved Voltjønnvollen tar du til høyre langs en hyttevei og følger den i 100 meter før du fortsetter på en
tilrettelagt sti. Denne følger du til du kommer inn på veien til Klettvollen.

Ovenfor Volltjønnvollen fortsetter du oppover lia på en tilrettelagt sti.

Ta til venstre og oppover og følg veien ca 300 meter til du kommer til Klettvollen

Rett før Klettvollen tar du opp til høyre og finner er en sti som fører deg gjennom skogen og opp til
toppen hvor Os Turforenings trimkasse er plassert.

Trimkassa på Høskletten med utsikt mot Hummelfjellet og Nørdalen.

Ønsker du å ta veien direkte opp på Klettvollen tar du av Nørdalslia her. Følger du vår anbefaling
kommer du ned igjen her.

Se Høskletten på norgeskart.no